Egy új javaslat szerint újabb adót vetnének ki a repülésre – ez viszont erőteljes ellenállást váltott ki a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) részéről.
A Globális Szolidaritási Adók Munkacsoport (GSLTF) elképzelése évente 90 milliárd dolláros plusz bevételt jelenthetne, de az IATA szerint ez a teljes légiközlekedési iparág tavalyi 32,4 milliárd dolláros profitjának közel háromszorosa lenne.
Az IATA szerint ez a javaslat nemcsak indokolatlanul terhelné meg a szektort, hanem komolyan veszélyeztetné a 2050-re kitűzött nettó zéró kibocsátási célok elérését is. Ehhez ugyanis mintegy 4,7 billió (!) dolláros beruházásra van szükség, amit a többletadó jelentősen hátráltathat.
A szövetség arra is figyelmeztet, hogy az új adó drágíthatja a repülőjegyeket, megemelheti az áruszállítás költségeit, és összességében lassíthatja a globális gazdaságot. Ráadásul az ilyen jellegű adóbevételek tapasztalataik szerint ritkán kerülnek ténylegesen klímavédelmi célokra, inkább az államkincstárban landolnak.
Willie Walsh, az IATA főigazgatója világosan fogalmazott: a repülés nem fejőstehén, hanem a gazdaság motorja, és egy ilyen mértékű új adó komoly károkat okozna az egész ágazatban. A már működő CORSIA klímafinanszírozási rendszer szerintük elegendő alapot ad a fenntarthatósági célok támogatásához – az új adó csak aláásná ezt.
Forrás: turizmus.com
A Ryanair bejelentette, hogy 2025. november 12-től teljesen megszünteti a papír alapú beszállókártyákat.
A Scandinavian Airlines (SAS) a 2026-os nyári menetrendben jelentősen bővíti hálózatát, és Budapestre is több járatot indít Koppenhágából. A légitársaság közlése szerint a dán fővárosból a magyar fővárosba a jövő nyári szezon első felében naponta kétszer is közlekednek majd gépek.