Rekordforgalom mellett is példás pontosság – így foglalható össze röviden a HungaroControl idei teljesítménye. A magyar légiforgalmi szolgálat Európa egyik legpontosabban működő irányítójává lépett elő: 2025-ben 80 százalékkal csökkent a járatkésések száma a tavalyi évhez képest.
Rekordforgalom a magyar légtérben
A HungaroControl adatai szerint szeptember végéig több mint 950 ezer repülőgépet irányítottak a magyar légtérben – ez 7,3 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A forgalom döntő része, mintegy 85 százaléka, az ország felett átrepülő járatokból állt. A nyár különösen erős volt: július második felétől szeptember közepéig naponta 4000 feletti gépmozgást kezeltek a távolkörzeti irányítók, a csúcsot pedig július 26-án mérték, amikor 4356 repülőgép haladt át Magyarország légterén – ez minden korábbi rekordot megdöntött.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is kiemelkedő volt a forgalom: augusztus 3-án a közelkörzeti és toronyirányítók 476 induló és érkező járat biztonságos közlekedését felügyelték, ezzel 19 éves rekord dőlt meg.
Drasztikusan csökkentek a késések
A HungaroControl 2025-ben a tavalyi érték tizedére szorította vissza a késéseket. Míg 2024-ben a járatonkénti átlagos késés több mint 3 perc volt, addig idén mindössze 0,6 percre csökkent ez az érték – miközben a forgalom tovább nőtt. A javulásnak köszönhetően a magyar légiforgalmi irányítás Európa egyik legpontosabban teljesítő szolgáltatója lett.
A késések többségét – több mint 60 százalékát – idén is kedvezőtlen időjárás, például zivatarok és légtérkorlátozások okozták, ám a szakemberek mindent megtettek annak érdekében, hogy az utasok ebből a lehető legkevesebbet érzékeljék.
Technológiai fejlesztések a háttérben
A HungaroControl szerint az eredmény a légiforgalmi irányítók elhivatott munkájának, valamint a műszaki és szervezési fejlesztéseknek köszönhető. A vállalat közel 10 százalékkal növelte az irányítói létszámot, így már akár kilenc szektor működhetett párhuzamosan a korábbi hat helyett, ami jelentősen növelte a kezelhető forgalmat. A bővítést saját képzésekkel, külföldi szakemberek toborzásával és korábbi irányítók visszacsábításával érték el.
Emellett a Budapest Airporttal és a Honvédséggel való szoros együttműködés, az új légtérszerkezeti fejlesztések, valamint a valós idejű kommunikáció és slotkezelési rendszer is hozzájárultak a csúcsidőszakok zökkenőmentes lebonyolításához.
Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója kiemelte: „A légiforgalmi irányítóink idén nyáron elképesztő teljesítményt nyújtottak. Ez az eredmény nemcsak a szakmai felkészültségüket, hanem az egész szervezet elhivatottságát tükrözi. A HungaroControl ma már ismét ott van Európa élvonalában.”
A nyári hónapokban mindkét futópálya folyamatosan üzemelt, ami tovább növelte a kapacitást, miközben a biztonsági mutatók változatlanul kiválóak maradtak. A vállalat 2029-ig szóló bérmegállapodást is kötött a szakszervezetekkel, ezzel hosszú távon biztosítva a szakmai stabilitást.
Forrás: airportal.hu
Újabb ázsiai légitársaság érkezik Budapestre: az Asiana Airlines 2026. április 3-tól elindítja menetrend szerinti járatait Szöul és Budapest között. A járatok a nyári menetrend ideje alatt, hetente két alkalommal – pénteken és vasárnap – közlekednek majd, modern Airbus A350-900 repülőgépekkel.
Minden eddiginél több úti célt kínál az idei téli szezonban a Budapest Airport. Az október 26-án életbe lépő menetrendben 182 város válik elérhetővé közvetlenül Budapestről, ami közel harminccal több, mint a tavalyi téli időszakban. A légitársaságok a korábbi szezonhoz képest 12,5 százalékkal több ülőhelyet biztosítanak, így az utasok mintegy 8,9 millió férőhely közül választhatnak.